රාවය

සාහිත්‍යයෙන් පෙරාගත්තාට ගීතය ඉතාම සරල වෙන්න ඕනෑ | ලූෂන් බුලත්සිංහල

සාහිත්‍යයෙන් පෙරාගත්තාට ගීතය ඉතාම සරල වෙන්න ඕනෑ | ලූෂන් බුලත්සිංහල

කේ. සංජීව

මුලින්ම ගීත සාහිත්‍යය සහ කලාවෙන් මේ සංවාදය පටන්ගන්න මම කැමතියි….
ඇත්තටම ගීත කලාවට ලොකු ඉතිහාසයක් තියෙනවා. ඒක මිනිස් ශිෂ්ටාචාරය තරම්ම පැරණි වෙන්නත් පුළුවන්. මිනිස්සු නොයෙක් අවස්ථාවලදී ගීත ගයනා කළා. ආගමික අවස්ථාවලදී, උත්සව අවස්ථාවලදී, ප්‍රීතිවෙන අවස්ථාවලදී බොන කන අවස්ථාවලදී මිනිස්සු ගීත ගායනය කළා. දැන් බටහිර ගත්තොත් ගීත කලාවේ උපරිම වර්ධන අවස්ථාව තමයි ඔපෙරාව. කටහඬ උපරිම තලයට අරගෙන ගිහිං ගායනය සඳහා කටහඬ භාණ්ඩයක් වශයෙන් භාවිත කළා. අපේ ගීත කලාව හෝ සාහිත්‍යය එතරම් දුරකට වර්ධනය වුණේ නැහැ. අපිට ආවේ හින්දුස්ථානි සංගීතයත් එක්ක ආ බොහොම සෞන්දර්යවාදී ගීත කලාවක්. ඒ නූර්තිය ඔස්සේ. ඇත්තටම නූර්තිය ගෙනා සංගීතය තමයි අද ජාතික සංගීතය වෙලා තියෙන්නේ. ඊට කලින් අපිට තිබුණේ කර්ණාටක සංගීතයේ ආභාසය ලබපු ජන සංගීතයක්. අපේ ජන සංගීතයේ මූලයන් සේරම තියෙන්නේ දකුණු ඉන්දියානු කර්ණාටක සංගීතයේ. නූර්තිය බොහොම ජනප්‍රිය වුණා. ඊළඟට ජනප්‍රිය වුණේ චිත්‍රපට ගීතය. මේ කාලයේ අපිට තිබුණේ එක ගුවන්විදුලියයි. එතකොට මේ ගීතය මිනිස්සු ළඟට යන්නේ ගුවන්විදුලිය හරහා. ඔය ජනප්‍රිය ආරේ ගීත බොහොමයක් විකාශය වුණේ වෙළඳ සේවයේ. මේ ගුවන්විදුලිය ශාස්ත්‍රීය ගීතය සහ සරල ගීතය කියලා ගීත වර්ග දෙකක් හැදුවා. ශාස්ත්‍රීය ගීත විකාශය වුණේ රාත්‍රී දහයෙන් පස්සේ. ඔය අස්සේ ගීත නාටක කියලා වර්ගයකුත් තිබුණා. කතාන්දරයක් ගීතයෙන් ගායනය කළා. මේවා ප්‍රචාරය වුණේත් ගුවන්විදුලියෙන්ම තමයි. ඒවා ලිව්වේ මහගමසේකර, මඩවල එස් රත්නායක, මානවසිංහ, විමල් අබේසුන්දර වැනි අය. මින්දද හීසර වගේ ගීත ආවේ ඔය ගීත නාටක හරහා. ඒ සමඟ තමයි අද ඔය බොහෝ දෙනෙක් කියන සුභාවිත ගීතය එන්නේ. ඊට පස්සේ මේක සරල ගීතයට බලපෑවා. මහගමසේකරගේ ඈත කඳුකර හිමව් අරණේ වගේ ගීතයක් ගත්තොත්, ඒවා ආවේ චිත්‍රසේනගේ බැලේවලින්. ඒවා ඊට පස්සේ සරල ගී විදියට ගුවන්විදුලියේ ප්‍රචාරය වුණා. මෙහෙම බැලු‍වාම වෙනත් රටවල ගීත කලාව ගොඩනැගුණු විදියට නෙවෙයි අපේ රටේ ගීත කලාව ගොඩනැගුණේ. අපි එහෙම ලොකු සංගීත සම්ප්‍රදායක් තිබුණු මිනිස් කොට්ඨාසයක් නෙවෙයි. අපි මේ සේරම කරගෙන ගියේ අනුකාරක සංගීතයකින් තමයි. අද වුණත් වෙන්නේ ඒකයි. එදා හින්දුස්තානිය සහ කර්ණාටක සංගීතය අනුකරණය කළා වගේ, අද බොහෝ අය බටහිර අනුකරණය කරනවා. සංක්‍රමණය වූ මිනිස්සුන්ගෙන් තමයි මේ රට නිර්මාණය වෙන්නේ. කාලෙන් කාලෙට ඒ මිනිස්සු අරගෙන ආ සංගීතය තමයි ප්‍රචලිත වෙන්නේ. හොඳම උදාහරණය බයිලා සංගීතය. අද ඒ රටවලවත් මේ සංගීතය නැහැ. ම